2009 №№ 3–4

Содержание

Content

Галина Лебедева

Архитектурная теория Витрувия

Первый из известных нам целостных текстов по архитектуре, удаленный от нас в культурном времени на два тысячелетия, - трактат Витрувия «Десять книг об архитектуре» на латинском языке, рассматривается в аспекте тех его семантических и семиотических свойств, которые так или иначе восходят к универсальной архитектурной проблематике и раскрывают глубинное содержание текста.
Предметом исследования выступает сама теория архитектуры как связка античной ее манифестации в качестве специального знания, с одной стороны, и современных критериев и параметров теоретических суждений, с другой. Теория возникает здесь из сочетания вопросов о существе архитектуры, заданных на языке настоящего времени, и ответов на эти вопросы на языке далекого прошлого.

Ключевые слова: теория архитектуры, античность, культура Древнего Рима, классика, эллинизм. Витрувий, архитектурный ордер.

Lebedeva Galina

Vitruvius: architectural theory

The first one of known to us entire texts on architecture, remote from us in culture time for two millennia - the treatise of Vitruvius «Ten books on architecture» in latin language we regard at aspects of those its semantic and semiotic properties, which go back one way or another to universal architectural problems and reveal profound contents of the text. The subject of this research is the architectural theory itself as connection between its ancient manifestation in the character of special knowledge, on the one hand, and present-day criteria and parameters of theoretical judgments, on the other. Theory arises here from a combination of questions about the substance of architecture put in the language of the present time and answers to these questions in the language of the remote past.

Key words: Architectural theory, Antiquity, The culture of ancient Rome, The classics, Hellenism, Vitruvius, Architectural order.

Татьяна Стародуб

Ближневосточные города на путях шелка и ладана.
Петра: к вопросу о предыстории культурной общности
искусства Арабского халифата

В статье на примере древнего заиорданского города Петры, его истории, археологии и архитектурных памятников рассматриваются возможные факторы и пути формирования культурной общности ближневосточного региона в историко-географическом пространстве эллинистического мира и эллинизированного Востока в эпоху создания и высокой активности межконтинентальной системы торгово-экономических, политических и цивилизационных связей - Великого Шелкового пути. По мнению автора, процессы, иллюстрируемые историей и памятниками Петры, во многом подготовили и определили общность художественной культуры исламского мира эпохи Арабского халифата.

Ключевые слова: «свое» и «чужое», библейский мир, Шелковый путь, аравийская культура, пантеон и искусство набатеев, Петра, скальная архитектура, римский город, эллинизированный Восток, синкретическое искусство.

Tatiana Starodub

The Middle Eastern cities on the Silk and Incense Roads.
Petra: On the question of the prehistory
of Arabian caliphate culture common ground

The Transjordan ancient city of Petra (its history, archaeology and architectural monuments) is considered in this article as a case for the study of presumable factors and lines of development of the Middle Eastern culture common ground in the historic & geographical space of Hellenistic and Eastern Hellenized World during of formation and activity of Silk roads system. In the author’s opinion Petra history and monuments illustrate the processes which had in large measure specified and got ready visual arts alliance of Islamic world in Caliphate times.

Key words: ‘self’ and ‘alien’, Biblical World, the Silk roads, Arabian culture, Nabatean pantheon and arts, Petra, rock architecture, Roman city, Hellenized Orient, syncretic art.

Дмитрий Карелин

Особенности римского крепостного зодчества в Египте

В статье кратко рассматриваются основные архитектурные черты римских крепостей в Египте, основная масса которых была возведена в эпоху Диоклетиана (284–305 гг. н.э.). Несмотря на то, что большинство объектов обладало похожей планировочной структурой, между ними существовали определенные различия. На основании анализа конкретных памятников выявлено несколько типов фортификационных сооружений: значительные крепости в важных административных центрах долины и дельты Нила; менее крупные - для охраны важных торговых путей, границ регионов и месторождений полезных ископаемых; небольшие форты позднего римского и византийского времени, защищавшие южную границу от набегов кочевников; укрепленные храмы-крепости в оазисе Харга и наблюдательные башни в оазисе Харга и Восточной пустыне. В заключение предпринята попытка реконструкции крепости Наг эль-Хагар.

Ключевые слова: архитектура, Рим, римский, Египет, крепости, фортификация, античный.

Dmitriy Karelin

Some Features of Roman Military Architecture in Egypt

In this article some principal architectural features of Roman fortresses in Egypt are discussed. The most part of them was built during the reign of Diocletian (284–305 AD). Though all fortresses had similar planning structure, they differed in several specific features. Five main types of Roman military installations in Egypt are distinguished. The first one includes large fortresses, which were situated in important administrative centers. To the second type belong medium-sized fortresses erected on important trade routes, on the borders of the provinces and near important quarries. The third type incorporates little late forts, which were built near the state borders as defense against nomads. Temples-fortresses in the Kharga oasis and watch towers there and in the Eastern Desert of Egypt represent two other types.
Using the results of the comparative analysis of Roman military installations in Egypt a reconstruction of Nag el-Hagar fortress was made.

Key words: architecture, Rome, roman, Egypt, fortresses, fortification, antique

Виктор Карпов

Упражняя добродетель в онтологии.
Герменевтика Природы у Альберти

На основе изучения литературного наследия Альберти исследуются ренессансное понимание и альбертиевское истолкование темы Природы (natura) в их отношении к человеческому бытию и традиции городской жизни и отражающиеся как в структуре и морфологии города, так и в архитектуре. Акцент на религиозно-теологическом компоненте в толковании Природы у Альберти, связанном с влиянием византийской богословской традиции, помогает выявить недостаточно изученные аспекты альбертиевской архитектурной доктрины, позволяющие рассматривать архитектурный трактат Альберти (в совокупности с его другими произведениями) в качестве примера урбанистической и архитектурной критики как основополагающей и неотъемлемой составляющей истории и теории архитектуры и градостроительства.

Ключевые слова: Альберти, архитектура, Бог, византийская схоластика, герменевтика, город, Добродетель, Истина, онтологическая целостность, Природа, природа, религия, теология, Фортуна.

Victor Carpov

Exercising Virtue in Ontology:
The Hermeneutics of Nature in Alberti

The Renaissance apprehension and Albertian interpretation of Nature-natura - in its relation to human existence and tradition of urban life as reflected in urban structure and morphology as well as in architecture are studied through the reading of Alberti’s literary work. The emphasis on the religious/theological issues in Albertian perception of Nature linked to Byzantine theological tradition reveals some unexplored facets of Alberti’s architectural thought that allow to consider Alberti’s architectural treatise, along with his other works, as an example of urban and architectural criticism seen as inherent and underlying strand in architectural and urban history and theory.

Key words: Alberti, God, Byzantine Scholasticism, hermeneutics, city, Virtue, Truth, Nature, nature, ontological unity, religion, theology, Fortune.

Людмила Мазур

Город XVII века в восприятии современников.
По данным дозорных, писцовых и переписных книг
Владимира, Суздаля, Шуи и Юрьева Польского

Статья дает возможность ознакомиться с описаниями русских городов XVII века, выполненных в процессе Генеральных переписей населения, которые зафиксировали не только информацию о состоянии городского хозяйства и социальных отношениях, но и архитектурно-планировочное развитие города. Одновременно автор приглашает читателя совершить прогулки по Владимиру, Суздалю, Шуе и Юрьеву Польскому с составителями переписей, которых правительство несколько раз в течение XVII века направляло оценивать состояние городской экономики и налагать подати на рядовых налогоплательщиков. После разорения Смутного времени параллельно с восстановлением городской жизни менялось и представление переписчиков о внутренней иерархии и субординации как отдельных объектов, так и целых городских пространств, а соответственно менялись и их маршруты на территории Кремля, посада и торговой площади.

Ключевые слова: история, реконструкция, градостроительство, планировка, иерархия, крепость, посад, торговая площадь, улица.

Lyudmila Mazur

The 17thcentury town in the perception of the contemporaries.
After descriptions of Vladimir, Suzdal, Shuya and Yuriev Polscoi, created in the course of General Registrations

It is a chance to have a look at 17th century descriptions of Russian towns, created in the course of General Registrations, which not only provide us with information on urban economy and social relations, but also on architecture and planning. The present article invites the reader to have a walk around Vladimir, Suzdal, Shuya and Yuriev Polscoi, accompanied by some registrars, who were sent there by the government several times in the 17thcentury to note the condition of the urban economy and to rate townsmen - tax-payers. As urban life was further developing, after the devastation of the Time of Trouble, the officials from the centre also perceived the changes in social hierarchy and subordination, which affected not only separate objects, but whole urban areas, thus altering their routes inside the Kremlin and surrounding regions - Posad and the merchant square.

Key words: history, reconstruction, townplanning, hierarchy, Kremlin, Posad, merchant square, street

Алла Аронова

Отношение к наследию А.Палладио
в русской архитектурной практике первой трети XVIII века

Статья посвящена проблеме палладианства в русской архитектуре раннего Нового времени. В ней прослеживаются четыре направления взаимодействия с наследием А.Палладио, которые обозначились в российской интеллектуальной среде в первой четверти XVIII века. Главным объектом исследования является состав книг по архитектуре в собраниях Петра I и его окружения, а также особенности ряда архитектурных сооружений Москвы и Петербурга. Существенное внимание уделяется феномену голландского классицизма, его специфике, распространению и влиянию на российскую архитектурную практику петровского времени.

Ключевые слова: ордер, голландский классицизм, Андреа Палладио, Виценцо Скамоцци, пилястра, вилла субурбана, библиотека, Великое посольство, Петр I, архитектор.

Alla Aronova

Relation to the A.Palladio heritage
in the Russian architectural practice in the first third of the 18th century

This Article is devoted to the problem of palladianism in the Russian architecture of early Modern Time. Four directions of interaction with A.Palladio’s heritage are traced which originated in Russian intellectual society in the first quarter of the 18th century. The main object of research is the composition of architectural collections of Peter the Great and his environment, as well as features of some architectural constructions in Moscow and Petersburg. The essential attention is given to the phenomenon of Dutch classicism, its specific character, propagation and influence on the Russian architectural practice of Peter the Great time.

Keywords: Order, Dutch Classicism, Andrea Palladio, Vicenzo Scamozzi, pilaster, villa suburbana, library, Great Embassy, Peter the Great, architect.

Илья Путятин

Кваренги и Львов.
«Паломничество к италийским святыням», или
Рождение образа храма русского ампира

Настоящее исследование проведено автором в год 500-летия Андреа Палладио и посвящено творчеству двух великих палладианцев русского классицизма - Дж.Кваренги и Н.А.Львова. На основе сопоставления разнообразных исторических источников автором воссоздан культурный и архитектурно-теоретический контекст возведения важных памятников церковной архитектуры екатерининской эпохи, а также показаны источники вдохновения архитекторов следующего периода и пути формирования широкого круга типов церковных зданий - известных и малоизученных памятников русского ампира.

Ключевые слова: Россия, классицизм, ампир, Кваренги, Николай Львов, палладианство, церковная архитектура, архитектурная теория, Италия, античность.

Ilia Poutiatine

Giacomo Quarenghi and Nicolai L’vov.
«Pilgrimage to the Italian Sanctuaries» or
The Nascence of the Russian Empire Style Temple Image

This study is fulfilled during the year of Andrea Palladio’s five hundred yeurs’ anniversary. It deals with the creations by Giacomo Quarenghi and Nicolai L’vov which are two greatest palladianists of Russian classicism. Using different historical sources the author reconstructs the cultural and architectural theory context of the creation of important ecclesiastical buildings of Catherine the Great’s epoch. Moreover, this article indicates the sources of the inspiration of the next architectural generation and the ways of forming an obvious circle of ecclesiastical buildings types of Russian empire style. The theme studying includes architectural monuments as well-known, so new opened.

Key words: Russia, classicism, empire style, Quarenghi, Nicolai L’vov, Palladianism, ecclesiastical architecture, architectural theory, Italy, antiquity.

Наталья Душкина

 «Великая планета» Джона Рёскина

Статья посвящена уникальному методу исследования архитектуры, разработанному Джоном Рёскиным (1819−1900) в его трудах, связанных с Венецией. Понятия «архитектуры» и «наследия» изучаются на материалах его знаменитой книги «Камни Венеции» (1851−1853), а также в рисунках и акварелях этого выдающегося мыслителя и художника викторианской эпохи. Автор статьи делает попытку выявить категорию «времени», присущую его методу и дополнявшую широко известные семь принципов архитектуры. Благодаря темпоральному подходу, Рёскин создал фундаментальную основу европейской научной консервации. В статье также прослеживается воздействие творчества Рёскина на культурную жизнь России конца XIX− начала ХХ века, включая реставрацию памятников архитектуры.

Ключевые слова: Рёскин, Венеция, архитектура, время, наследие, реставрация

 

Natalia Dushkina

The «Great Planet» of John Ruskin

The paper deals with the unique method of study in architecture, which was worked out by John Ruskin (1819−1900) in his works associated with Venice. The notions of «Architecture» and «Heritage» are investigated on the basis of Ruskin’s famous book «The Stones of Venice» (1851−1853), as well as the drawings and water-colours of this outstanding Victorian thinker and painter. The paper’s author makes an attempt to expose the category of «Time» peculiar to Ruskin’s method and supplementing his widely known seven principles of architecture. Due to this temporal approach, Ruskin created the fundamental basis of the European heritage conservation. The paper also demonstrates the influence of John Ruskin’s research and creative works on the cultural life in Russia at the turn of the 19th century, including restoration approaches in architecture.

Key-words: Ruskin, Venice, architecture, time, heritage, conservation

Татьяна Каждан

Купеческая усадьба в пореформенной России

Публикуемая статья — одна из последних работ автора. В основе ее лежит доклад, сделанный еще в 2001 году, на конференции в Третьяковской галерее, посвященной 130-летию со дня рождения Игоря Эммануиловича Грабаря. В нем Т.П.Каждан обосновала новое направление в своих исследованиях, связанных с изучением архитектуры и художественной культуры русской усадьбы XIX – начала ХХ века. Стремление привлечь внимание не только к дворянским, но и к купеческим усадьбам, «задающим тон» на рубеже ХХ века, значительно расширило круг проблем, стоящих перед учеными.
Не вникая в подробности социально-исторических реалий пореформенной жизни Т.П.Каждан внятно вводит читателя в актуальные проблемы теперешнего гуманитарного знания, в особенности в сферу заманчивых усадьбоведческих интересов, постоянно обращенных к новому, «персонофицированному» миру поместных владетелей. Перед внимательным взглядом искусствоведа - гида и собеседника - отчетливо обозначается разноликое явление, знающее самостоятельную ценность практической пользы и поэтической фантазии.

Tatjana Kazhdan

Merchants’ Estate at after-the-reform times in Russia

The world of the Russian estate and its artistic dimension constitutes a considerable part of Russian culture. Russian merchants contributed to it greatly, particularly after the reform of 1861. The merchants’ role was not limited to sponsorship and collection of fine arts. They were also involved in theatrical life and supported interest in folk arts.
Russian merchants strongly influenced the development of the architecture of Russian estates. New owners of the old country seats tried to preserve the traditional estate’s lifestyle, but gradually introduced certain artistic and stylistic novelties. The merchants were the people that brought new ideas into estate architecture.
It is known that the first signs of the Modern style have appeared in architectural works by the artists of Abramtsevo circle (the estate was owned by Savva Mamontov since the end of the 1870s). Abramtsevo buildings by V.Gartman and P.Ropet influenced the further spreading of the «Russian Style» in estate architecture.
Among the monumental complexes of the end of the 19th century the groups of estate houses in Kiritsy and in Odintsovo by F.O.Schechtel are most noticeable. They anticipate the later constructions of the Modern style.
Even before experiments with manorial estates the style of Neoclassicism appeared in the construction of merchants’ houses. A series of houses in this style was built in Gorka of Z.G.Morozova (arch. F.O.Schechtel [1909–1911]), Islavskoye of I.V.Morozov (arch. V.D.Adamovych and V.M.Mayat) and others.
Concerning the development of merchants’ estates in the early 20th century, one should mention a gradual lifestyle transformation «from estate to dacha». This tendency was first noticed by G.Sternin. At the same time the opposite tendency, «from dacha to estate», also developed, I.E.Repin’s Penaty near St.Petersburg being a good example of it.
Thus, despite a dramatic decay of manorial estate due to the abolition of serfdom, it managed to survive and even to progress in a new capacity - as a merchants’ estate.

Key words: estate, merchants’ class, manorial, Modern style, Neoclassicism, Russian style, dacha.

Анна Тростникова

 «Здравствуй, император, идущие на смерть приветcтвуют тебя!», или Навмахия на Фуцинском озере.

В статье рассматривается организация и особенности проведения навмахии на Фуцинском озере в 52 году н.э., в правление императора Клавдия.

Ключевые слова: навмахия, Фуцинское озеро, зрелища древнего Рима, император Клавдий.

Anna Trostnikova

«Hail, Caesar, those who are about to die salute you!» or
Naumachia on Fucino Lake

The present article concerns some particular features of Naumachia on Fucino Lake held in 52 AD, during the reign of Emperor Claudius.

Key words: naumachia, Fucino Lake, shows in Ancient Rome, Emperor Claudius.

Светлана Васильева

Проблема влияний византийского искусства
в живописи по дереву XII века на острове Готланд.

Влияния византийского искусства в живописи по дереву на острове Готланд - тема, давно интересовавшая исследователей. Фрагменты росписей на панелях из церквей приходов Эке, Сундре и Дальхем (первая треть XII в.) обычно рассматривались как произведения, выполненные единовременно русскими мастерами. Целью настоящего исследования является осмысление существующих в научной литературе суждений, касающихся вопросов стиля названных памятников, их аналогий, принадлежности их исполнителей к той или иной традиции. Дается подробный анализ фрагментов панельной живописи и сравнение их с произведениями византийского и древнерусского искусства.
Проведенное исследование показало, что росписи на досках представляют собой, скорее всего, традицию, развивавшуюся на острове в первой трети XII века, а византийские черты в них очень прочно сплетены с романскими. Это позволило предположить, что их авторами были, скорее всего, местные, готландские художники, а заказчиками - представители местных общин.

Ключевые слова: Готланд, роспись по дереву, стиль, византийская традиция, традиции древнерусского искусства, романские традиции, местные традиции и мастера.

Svetlana Vasilyeva

The question with the byzantine influence
on 12th-century panel painting on the island of Gotland

The fragmentary paintings on planks from Gotlandic churches (Eke, Sundre, Dalhem) have attracted scholarly interest for a long time. Presently dated between 1125–1150 they have most often been seen as the contemporaneously work of Russian painters.
The aim of this article is to examine previous research as regards the evaluation of style, analogies, and the situation of the painters who worked on the island.
This article presents a detailed stylistic analysis of the Gotlandic planks and a comparison of these with paintings of Byzantium and Rus’. The present study show that artworks from Gotland are made in a tradition which had developed during a few decades of the century and are a mixture of Byzantine and Romanesque features. Such a ’merge’ was made possible by the special culture of 12th-century Gotland, where local painters produced artworks, probably ordered by representatives of the community.

Key words: Gotland, panel painting, style, traditions of Byzantine art, traditions of Old Russian art, Romanesque traditions, local traditions and the domestic painters.

Юлия Иванова

Иоганн Пауль Шор - «дизайнер» римского сейченто

В статье рассматривается творческая биография Иоганна Пауля Шора (1615–1674), прозванного в Италии Джованни Паоло Тедеско. Уроженец австрийского Инсбрука, он стал в XVII веке самым известным и высокооплачиваемым художником-иностранцем Рима. Шор работал как архитектор и живописец, но наибольшую известность приобрел в области проектирования предметов декоративно-прикладного назначения, составлявших необходимую часть светских и церковных церемоний в жизни Рима второй половины XVII века. В составе больших художественных коллективов, руководимых им лично или крупнейшими мастерами сейченто (Пьетро да Кортона, Джанлоренцо Бернини, Карло Райнальди), он участвовал в таких знаменитых проектах эпохи барокко, как декоративное оформление Зала Александра VII в Квиринальском дворце, Cathedra Petri, главного алтаря церкви Санта Мария ин Кампителли, убранства галереи Палаццо Колонна и др. Особенности художественного языка мастера предвещали рождение нового, ранее нехарактерного для Рима стиля, получившего распространение в следующем столетии, - рококо.

Ключевые слова: Иоганн Пауль Шор, Рим, архитектор, живописец, проектирование, декоративно-прикладное назначение, Зал Александра VII, Палаццо Колонна.

Yulia Ivanova

Johann Paul Schor - «designer» in Rome of the late 17th century

The article shows the artistic development of Johann Paul Schor (1615–1674), known in Italy as Giovanni Paolo Tedesco. A native of Austrian Innsbruck, Schor became the preeminent and highest paid foreign artist in Rome of the late 17th century. He worked as an architect and painter, but gained his fame as a designer of decorative arts items, which played an important part in secular and religious Roman events in the second part of the century. As a leader of large artistic teams, or collaborating with other famous masters of seicento (Pietro da Cortona, Gianlorenzo Bernini, Carlo Rainaldi), Schor took part in many notable projects of the Baroque epoch, such as the Pope Alexander VII Hall in the Palazzo del Quirinale, Cathedra Petri, the main altar of Santa Maria in Campitelli, decoration of a gallery in the Palazzo Colonna, the state bed of Maria Mancini, etc. The peculiarities of his artistic expression foreshadowed a style that was not yet characteristic of Roman arts - Rococo, the style so widely disseminated in the century that followed.

Key words: Johann Paul Schor, Rome of the late 17th century, architect, painter, designer of decorative arts, Pope Alexander VII Hall, Cathedra Petri, Palazzo Colonna.

Анна Корндорф

 «Схождение в Аид» и бродячие сюжеты театральной иконографии XVII–XVIII веков

Эта статья - первая часть трилогии, посвященной архитектуре Ада на театральных подмостках придворного театра эпохи барокко и Просвещения. Прослеживая в ней судьбу классических адских сюжетов на протяжении двух столетий, автор рассуждает о причинах возникновения и постепенного ослабления символической функции «сцены Ада» как формы репрезентации монаршей власти. На конкретных примерах десятков «Орфеев», «Психей», «Альцест» и других, ныне канувших в Лету театральных коллизий XVII–XVIII веков, предполагающих «схождение в Аид», отчетливо проявляется значение декорации Ада в ряду основных мотивов архитектурной сценографии. При этом метаморфозы инфернальных сюжетов исследуются сквозь призму политических и философских аллюзий, художественных тенденций эпохи, а также взглядов и мироощущения современников.

Ключевые слова: сценография, Ад, архитектура, «Схождение в Аид», придворный театр, барокко, Просвещение, архитектурная декорация, иконография, театральная машинерия, инфернальные сюжеты.

Anna Korndorf

«The descent into Hades» and the spectrum of wandering plotsin theatrical iconography the 17th and 18th century

This essay is the first part of a trilogy dedicated to architecture of Hell on the stage of the royal court theatre of the Baroque and Enlightenment periods. The author traces classic infernal themes throughout two centuries, while doing that he raises the issue of the rise and the following gradual fall of the symbolic function of the «stage of Hell» as a form of reflection on Royal rule. The importance of decorations of hell among the main themes of architectural scenography is clearly seen in various examples depicting descent into hell such as «Orfeo», «Psyche», «Alceste» and others, that are now gone with the theatre of 17th and 18th century. The metamorphoses of infernal scenes are examined through the prism of political and philosophical allusions, artistic tendencies of the time and opinions and attitudes of the contemporary People of art

Keywords: Stage design, Hell, architecture, «The descent into Hades», court theatre, stage of Hell, baroque, Enlightenment, architectural scenery, iconography, theatrical machinery, infernal plots.

Наталия Сиповская

Настольные декорации в России XVIII века

XVIII век стал в России временем расцвета искусства настольных декораций. В статье прослеживается история развития этой традиции: от «города Кремль», украшавшего стол на рождение Петра Алексеевича, до пышных декораций Ф.Б.Растрелли и фарфоровых ансамблей ведущих европейских мануфактур последних десятилетий XVIII столетия. Масштабы традиции настольных украшений позволяют рассматривать ее не только как причину быстрого развития фарфоровой пластики в Европе, но и как одно из характеризующих явлений культуры той поры. Созданные «к случаю», настольные украшения принадлежат к окказиональным искусствам, завидная роль которых - одна из существенных особенностей XVIII столетия. Это было сопряжено с тем пониманием времени, при котором с вечностью сопрягается не постоянное (ему как раз уготовано превратиться в руины), а временное и потому вневременнóе.

Ключевые слова: десерт, настольное украшение, сюрту де табль, фарфоровая пластика, фигурка, филе.

Natalia Sipovskaya

Table decorations in 18th century Russia

This essay is focused on the art of table decorations which flourished in 18th century Russia: the evolution of this tradition is traced from the «Kremlin City» (1672), a table decoration to honour, birth of Prince Peter Alekseevich, to F.B.Rastrelli’s magnificent designs and porcelain ensembles of leading European manufacturies of the last decades of the 18th century. This widespread tradition of table decorations propelled a fast development of the genre of porcelain figures in Europe, being a typical cultural phenomena of that era. The table decorations belong to the occasional arts, which played an important role and used to be one of the essential features of the 18th century. Their popularity was linked to the particular perception of time when the eternal and ephemeral were intertwined, since both these categories transcend the mortality of temporal.

Keywords: Dessert, figure, filet, porcelain the plastic arts, surtout de table, table decoration.

Владимир Аронов

Итальянский дизайн в современной визуальной культуре

Что делает итальянский дизайн столь привлекательным, изобретательным и остроумным? Отвечая на этот вопрос, автор анализирует в хронологической последовательности особенности стиля либерти, проектные концепции футуризма, рационализма и ар деко, причины международного успеха итальянского промышленного дизайна после Второй мировой войны, выставку «Италия: Новый домашний ландшафт» в Музее современного искусства в Нью-Йорке (1972), роль творческих групп «Алхимия» и «Мемфис», а также знаменитых миланских Триеннале и мебельных выставок в развитии современной визуальной культуры.

Ключевые слова: итальянский дизайн, Международная выставка в Турине 1902 года, футуризм, итальянская мебель, стиль «Оливетти», группа «Мемфис», итальянский неомодернизм, современная визуальная культура.

Vladimir Aronov

Italian Design and the Contemporary Visual Culture

What is it that makes Italian design so attractive, so inventive, so witty? In response to this question, the author examines the chronological features of the Liberty style, design concept of futurism, rationalism and Art Deco, the reasons for the international success of Italian industrial design after the Second World War, the exhibition «Italy: New domestic landscape» at the Museum of Modern Art in New York (1972), the role of the creative teams «Alchemia» and «Memphis», the famed Milan Triennales and the furniture exhibitions in the development of contemporary visual culture.

Key words: Italian Design, The International Turin Exposition in 1902, Futurism, Italian furniture, Olivetti design, Memphis group, Italian Neomodernism, contemporary visual culture.

Виктория Воскресенская

Космос природы в творчестве П.Кузнецова и М.Сарьяна.
Эстетико-мировоззренческие аспекты

В статье исследуются особенности понимания и образного воплощения природы в искусстве двух творческих соратников - Павла Варфоломеевича Кузнецова и Мартироса Сергеевича Сарьяна - в широком контексте актуальной темы взаимоотношения человека и мироздания. Эволюция осознания живописцами гармоничной целостности окружающего мира рассматривается как путь углубления их «натурфилософии» в русле художественных и эстетических веяний эпохи: своеобразный пантеизм (1900-е гг.); поиски «всеединства» на почве культуры Востока (первая пол. 1910-х гг.); при обращении к современности - выявление в повседневном общих закономерностей, осознание «единства в многообразии» мира (с 1920-х гг.). Обращение к наследию мастеров (картины, мемуары, переписка) раскрывает важные аспекты их живописи и мировоззрения и представляет интерес для расширения проблематики в изучении отечественного искусства и культуры ХХ века.

Ключевые слова: искусство, мировоззрение, чувство природы, единство, человек, мироздание, гармония, космос.

Victoria Voskresenskaya

Cosmos of nature in the work of P.Kuznetsov and M.Saryan.
Aesthetic and philosophical aspects

This article is devoted to research of peculiarities of comprehension and figurative embodiment of nature in the art of two companions in art Pavel Varfolomeevich Kuznetsov and Martiros Sergeevich Saryan in the wide context of the topical theme of interrelations between man and universe. Evolution of realization of environment’s harmonious integrity is seen as the deepening of their «physiophilosophy» within the artistic and aesthetic tendencies of their time: special pantheism (1900s.); search of «unity of all» on the bases of the East (the first half of 1910s); when turning their attention to the present ? revealing general regularities in everyday life, realization of «unity in diversity» of the world (from the 1920s). Study of the masters’ heritage (pictures, memoirs, correspondence) reveals significant aspects of their painting and outlook and, besides, has an importance for widening range of research of problems of Russian art and culture of the 20th century.

Key words: art, outlook, sense of nature, unity, man, universe, harmony, cosmos.

Илона Лебедева

Барнет Ньюмен и нью-йоркская школа живописи.
Место действия - пространство

В статье рассматривается творчество Барнета Ньюмена - одного из лидеров американского послевоенного авангарда. Критические эссе художника о проблемах современного ему искусства стали теоретической базой для сложения нью-йоркской школы живописи. В тексте приведены наиболее принципиальные утверждения Ньюмена, прослежены основные этапы формирования его собственного стиля, который характеризуется огромным форматом работ, ритмическим минимализмом и цветовой символикой. Особое внимание в статье уделено вопросам содержания актуальной живописи, особенностям интерпретации категории «возвышенного» американскими художниками новой волны послевоенного искусства и роли пространства в философии и творчестве Барнета Ньюмена.

Ключевые слова: Нью-йоркская школа, американский послевоенный авангард, абстрактный экспрессионизм, категория «возвышенного», философия пространства, минимализм

Ilona Lebedeva

Barnet Newman and New York School of painting.
Space as an arena of action

This article considers the work of Barnett Newman ? one of the leaders of American post-war avant-garde. The theoretical basis of New York school of painting was mainly formed by B.Newman’s critical essays on contemporary art problems. The author reviewes the basic assertions of Newman, highlights the main stages of his own style formation. His fundamental style characteristics are: huge size, rhythmical minimalism and color symbolism. Special emphasis in the article is laid on the questions of relevant painting content; specific interpretation of the category of «sublime» by Americans artists of post-war new wave of art; the role of space in creative process and philosophy of B.Newman.

Key words: the New York School, American post-war avant-garde, abstract expressionism, the category of «sublime», the philosophy of space, minimalism

Валентина Крючкова

Жак Монори.
Художник повествовательной фигуративности

Творчество художника Жака Монори (р. 1934) рассматривается в контексте общей программы повествовательной фигуративности - направления, сложившегося во Франции в начале 1960-х годов. Выявляется роль фотографии как основы амбивалентного изображения, в котором равнозначны реальность и иллюзорность. Посредством двойного кодирования Монори показывает реальность претворенной в мифы коллективного бессознательного, а заимствованные из массовой культуры сюжеты (детективного расследования, погони, стрельбы, двойничества, патетического зрелища) обращаются им в метарассказ об искусственном созидании, в аллегорию творческого акта.

Ключевые слова: повествовательная фигуративность, живопись и фотография, кино, метафорический сюжет.

Valentina Kryuchkova

Jacques Monory.
Тhe artist of figuration narrative

The work of Jacques Monory (b. 1934) is considered here as an individual display of program points of figuration narrative ? an important movement in the French art of the 1960s – 1980s. Monory used photography as a basis for ambivalent image referring to reality and its illusory appearance. By means of double codes the artist testifies the transfiguration of social reality into the myths of collective unconscious. The subject-matters borrowed from mass culture (criminal investigation, pursuit, shooting, a person’s doubling, pathetic and romantic spectacles) are turned by Monory into metaphorical images of artificial production and creative invention.

Key words: Narrative Figuration, painting and photography, cinema, metaphorical subject.

Александр Якимович

Тезисы о непокорном художнике и свободе творчества

Статья посвящена явлению «независимости» художника от культурных императивов общества. Исследователь утверждает, что независимость художника в ходе исторического развития выразилась в нейтрализации антропных императивов («вещи важнее слов»).

Ключевые слова: антропология недоверия, макроисторическая перспектива,  искусство как машина непослушания.

Aleksandr Yakimovich

Propositions on Independent Artistry and Freedom of Creation

The text deals with independence of artistic creation from sociocultural demands. The author claims that creative independence historically appeared as neutralization of anthropogenic imperatives («things first, words next»).

Key words: anthropology of disbelief, macrohistory of art, machine of disobedience.

Мария Надъярных

Инвенционные смыслы авангарда

В статье исследуется комплекс инвенционных смыслов исторического авангарда, анализируется взаимодействие художественной, технической и научной сфер культуры, роль утопии, воображения и традиции.

Ключевые слова: литература, искусство, философия, эстетика, инвенционные смыслы, изобретение, открытие, вымысел, воображение.

Maria Nadiarnykh

The meanings of invention in the avant-garde

In this article the author explores complex aspects of the meanings of invention in the historical avant-garde, analyses interaction between artistic and scientific (technological) cultural spheres, investigates the role of utopia, imagination and tradition and reveals aspects of avant-gardist retrospectiveness

Keywords: Literature, Art, Philosophy, Aesthetics, invention, fiction, imagination, invention meanings.

Виктор Бычков,
Надежда Маньковская,
Владимир Иванов

Триалог:
Современное искусство в эстетическом измерении

Предлагаемый вниманию читателей текст является фрагментом большого динамического проекта авторов, ведущегося уже несколько лет в форме академической эпистолярной дискуссии между профессионалами в своей области и одновременно давними друзьями В.Бычкова. Отсюда часто неформальный, даже задушевный, но иногда и напряженно полемический тон писем, что могут позволить себе только люди, хорошо знающие и понимающие друг друга, доверяющие друг другу. Это своего рода «живая эстетика», посвященная как глобальным проблемам философии искусства, эстетики, кризиса культуры, понятию искусства в современном мире, новейшим арт-практикам, так и философско-эстетическому анализу самых современных явлений художественной культуры - наиболее представительных выставок, арт-проектов, изучавшихся авторами как в нашей стране, так и за рубежом; кино- и театральных премьер, полемике по поводу современной искусствоведческой и эстетической литературы и т.п. Материалы этого проекта регулярно публикуются авторами1.
Настоящий текст, включающий в себя основные фрагменты писем №93–100, посвящен обсуждению и научной дискуссии по поводу новейшего арт-проекта Питера Гринуэя, выставки Р.Раушенберга в Мюнхене, Д.Пригова - в Москве, постмодернистской живописи, методов подхода к анализу современного искусства и некоторым другим актуальным проблемам искусствознания и эстетики.

Victor Bychkov
Nadezda Mankovskaya
Vladimir Ivanov

Trialog:
Contemporary Art in Aesthetic Dimension

The text written in the genre of academic discussion is a fragment of a big project devoted to the most actual problems of modern philosophy of art. Attempts of a relevant versatile and multilevel approach to contemporary art-practices both from the positions of classical aesthetics and traditional theory of art, and from the point of view of non-classics are undertaken. The work of such well-known masters of 20th century as Robert Rauschenberg, Peter Greenaway, Dmitry Prigov, postmodernist painting and some other products of contemporary art are object of analyses.

Key words: philosophy of art, modernism, postmodernism, aesthetics, contemporary art, artistic analysis, aesthetic perception.

Олег Беспалов

Формы символического в искусстве XXI века:
дословность и опыт смерти

В центре статьи - такая сложная тема, как «опыт смерти». Под ним понимается путь человека к осознанию достоверности своего смертного удела, что дает возможность ответственно сосредоточиться на тех пределах, которые предшествуют смерти. Помочь обретению такого опыта может понятие дословного (не в хронологическом смысле - до слова, а шире: вне, между, вокруг слов, культурных знаков). Оно входит в состав символа - как культурного, так и художественного, но, в отличие от знаковой составляющей символа, объединяет ряд сущностей, ассоциирующихся с непроявленностью, неопределенностью, ауратичностью и при этом глубокой онтологичностью и, значит, первичностью. Такое дословное и в культуре, и в искусстве, становится для человека органичным посредником в обретении «опыта смерти».
В статье исследуется дословный «опыт смерти», представленный в двух кинопроизведениях: у Аки Каурисмяки ( «Человек без прошлого», 2002) и Александра Сокурова («Солнце», 2004).

Ключевые слова: опыт смерти, символ, дословное.

Oleg Bespalov

Symbolic art forms in 21th century:
preverbality and death experience

Such a complicated issue as «death experience» is the core theme of the article. It is understood as a way of a man to the death lot authenticity awareness giving an opportunity to concentrate in a responsible way on the bounds preceding death.
The concept of «preverbality» can help to gain such experience (not in the chronological meaning ? before a word, ? but wider: out of, between and around the words and cultural signs). It is included into a symbol, cultural or artistic, but unlike a sign element of a symbol, it unites a group of matters associated with the unapparent, uncertain, auratic, and at the same time ? the deeply ontological, therefore with primacy. Such preverbality in culture and art becomes a natural intermediary for gaining the «death experience» to a human being.
The article researches the preverbal «death experience» presented in two pictures by Aki Kaurismyaki (the picture «A Man Without Past», 2002) and by Aleksandr Sokurov (the picture «The Sun», 2004).

Key words: death experience, symbol, preverbality.

Светлана Грачева

 «Сообразуясь с истинною и благороднейшею целию искусств...» Из истории Российской академии художеств первой половины ХХ века

В статье рассматривается один из противоречивых и трудных этапов истории старейшего художественного вуза страны. Судьба его сложилась  непросто, и в ХХ веке он претерпел множество переименований, превратившись сегодня фактически лишь в одно из подразделений Российской академии художеств - в Институт живописи, скульптуры и архитектуры имени И.Е.Репина. Автор опирается в основном на неопубликованные ранее архивные материалы, практически не используемые до этого в искусствоведческих исследованиях, что  позволяет более детально оценить этапы становления российского академического художественного образования первой половины ХХ века.

Ключевые слова: Академия художеств, академическое художественное образование, «левое» искусство, коллективный метод преподавания, традиции, реалистические тенденции, академическая система, реорганизация.

Svetlana Gracheva

«In accordance with the true and honorable purpose...»
From the history of the Russian Academy of Arts of the first half of the 20th century

The author of this article investigates the problems of the history of the I.Repin Institute of the first half of the 20th century. The oldest art institute of Russia had a hard time in the 20th century. The Russian academic art education continues the best traditions of the world’s realistic art. The author bases her research upon the materials of the State Archives for the most detailed interpretation of the problem. That makes it possible to thoroughly evaluate the stages of formation and development of the academic system of art education in the first half of the 20th century.

Key words:The Academy of arts, the academic artistic education, avant-garde, collective method of teaching, traditions, realistic tendencies, the academic system, reorganization.

Юрий Герчук

РГАЛИ: Фонд 2943, опись 1

Статья представляет собой обзор содержания ряда документов, хранящихся в фонде Московского союза художников в Российском государственном архиве литературы и искусства и относящихся к начальному периоду существования Союза (1933–1936). Архивный шифр этого фонда вынесен в заголовок статьи. Впервые цитируемые материалы характеризуют деятельность и напряженную политическую и творческую атмосферу в Союзе в годы его становления.

Ключевые слова: Московский союз художников, политическая и творческая атмосфера, формализм, социалистический реализм.

Yury Gerchuk

Public Record Office of Literature and Arts of the Russian Federation,
Fund 2943, Inventory 1

The article is a review of some documents kept in the Moscow Union of Artists fund of the Public Record Office of Literature and Arts of the Russian Federation relating to the beginning of the aforesaid Union (1933–1936). The archival code is in the title of the article. The materials, quoted for the first time characterize the activity and the tense political and artistic atmosphere in the Union at the time of the establishing.

Key words: Moscow Union of Artists, activity and tense political, creative atmosphere, traditions.





Авторы номера





The authors of this issue

Аронов Владимир Рувимович, доктор искусствоведения, профессор, заведующий отделом дизайна НИИ теории и истории изобразительных искусств Российской академии художеств, лауреат Государственной премии в области литературы и искусства.
E-mail: aronov@list.ru

Аронова Алла Александровна, кандидат искусствоведения, доцент кафедры Всеобщей истории искусств Российского государственного гуманитарного университета.
E-mail: alla-aronova@yandex.ru

Беспалов Олег Валентинович, кандидат философских наук, ведущий научный сотрудник отдела теории искусства Института теории и истории изобразительных искусств Российской академии художеств.
E-mail: bespalov.o@merlion.ru

Бычков Виктор Васильевич, доктор философских наук, профессор, член АИС, заведующий сектором эстетики Института философии РАН.
E-mail: aesthetica@iph.ras.ru

Васильева Светлана Ярославовна, аспирант Государственного института искусствознания (отдел древнерусского искусства).
E-mail: svetlana-vasilieva@yandex.ru

Воскресенская Виктория Владимировна, научный сотрудник Государственного института искусствознания (отдел комплексных проблем искусствознания, ученый секретарь).
E-mail: viktoriavv@mail.ru

Грачева Светлана Михайловна,кандидат искусствоведения, декан факультета теории и истории искусств, доцент кафедры русского искусства Государственного академического института живописи, скульптуры и архитектуры им. И.Е.Репина РАХ (Санкт-Петербург).
E-mail: svetlana_grachva@mail.ru

Герчук Юрий Яковлевич, эксперт, Заслуженный деятель искусств Российской Федерации.
Е-mail: fajum@mail.ru.

Душкина Наталья Олеговна, кандидат архитектуры, профессор Московского архитектурного института (Государственной академии).
Е-mail: ndushkina@yandex.ru

Иванов Владимир Владимирович, искусствовед, доктор богословия, профессор богословского ф-та Мюнхенского университета (Германия).
E-mail: Vladimir.Ivanov@gmx.de

Иванова Юлия Владимировна, кандидат искусствоведения, доцент Московского государственного художественно-промышленного университета им. С.Г.Строганова.
E-mail: 9514811@mail.ru

Каждан Татьяна Павловна (1918–2009).

Карелин Дмитрий Алексеевич, аспирант НИИ теории и истории изобразительных искусств Российской академии художеств (отдел монументального искусства и художественных проблем архитектуры).
E-mail: denelitl@mail.ru, denelitl@gmail.com.

Карпов Виктор Васильевич, кандидат искусствоведения, ведущий научный сотрудник НИИ теории архитектуры и градостроительства Российской академии и архитектуры и строительных наук (НИИТАГ РААСН).
Е-mail: carpvv@yandex.ru

Коновалова Нина Анатольевна,кандидат искусствоведения, учeный секретарь НИИ теории архитектуры и градостроительства Российской академии архитектуры и строительных наук (НИИТАГ РААСН).
E-mail: phuekirjuko@mail.ru

Корндорф Анна Сергеевна, кандидат искусствоведения, старший научный сотрудник Государственного института искусствознания (отдел русского изобразительного искусства и архитектуры XVIII–ХХ веков), специалист по сценографии и театральной архитектуре XVIII века.
E-mail: Korhdorf@mail.ru

Крючкова Валентина Александровна, кандидат искусствоведения, ведущий научный сотрудник НИИ теории и истории изобразительных искусств Российской академии художеств (отдел зарубежного искусства).
E-mail: modern.arts@yandex.ru

Лебедева Галина Сергеевна, кандидат архитектуры, старший научный сотрудник НИИ теории архитектуры и градостроительства Российской Академии архитектуры и строительных наук (НИИТАГ РААСН).
E-mail: Danilow @ comail.ru

Лебедева Илона Владимировна, научный сотрудник Государственного института искусствознания (отдел современного западного искусства), куратор выставочных проектов.
E-mail: lilona@mail.ru

Мазур Людмила Дмитриевна, кандидат архитектуры, доцент кафедры Основы архитектурного проектирования Московского архитектурного института (Государственной академии).
E-mail: marhi@marhi.ru; lyudmila_mazur@mail.ru

Маньковская Надежда Борисовна, доктор философских наук, профессор, член АИС, главный научный сотрудник сектора эстетики Института философии РАН.
E-mail: aesthetica@iph.ras.ru

Надъярных Мария Федоровна, кандидат филологических наук, старший научный сотрудник Отдела литератур Европы и Америки Новейшего времени ИМЛИ РАН.
E-mail: nadmasha@mail.ru, mnadyar@gmail.com

Полотовская Инна Львовна, кандидат педагогических наук, доцент Санкт-Петербургского университета культуры и искусств.
E-mail: innalp41@gmail.com

Путятин Илья Евгеньевич, кандидат архитектуры, доцент кафедры Истории архитектуры Московского архитектурного института (Государственной академии); старший научный сотрудник НИИ Теории и истории изобразительных искусств Российской Академии Художеств.
E-mail: marhi@marhi.ru

Сальникова Екатерина Викторовна, кандидат искусствоведения, старший научный сотрудник Государственного института искусствознания (отдел художественных проблем СМК).
E-mail: armada@zmail.ru

Сиповская Наталия Владимировна,кандидат искусствоведения, старший научный сотрудник Государственного института искусствознания (отдел русского изобразительного искусства и архитектуры XVIII–ХХ веков).
E-mail: pinak@mail.cnt.ru

Стародуб Татьяна Хамзяновна, доктор искусствоведения, ведущий научный сотрудник НИИ теории и истории изобразительных искусств Российской академии художеств.
E-mail: t.starodub@gmail.com

Тростникова Анна Михайловна, сотрудник Государственного института искусствознания.
E-mail: ankatrostnikova@gmail.com

Якимович Александр Клавдианович, доктор искусствоведения, действительный член Российской Академии художеств, главный научный сотрудник НИИ Российской Академии художеств.
E-mail: yakimovitch@mail.ru

Aronov Vladimir, Doctor of Fine Arts, Professor, Head of the Department of Design at the Scientific Research Institute of Theory and History of Arts of the Russian Academy of Arts.
E-mail: aronov@list.ru

Aronova Alla, Ph.D. in the History of Arts, Associate Professor, Fine Arts History Department at the Russian State University for the Humanities.
E-mail: alla-aronova@yandex.ru

Bespalov Oleg, Candidate of philosophiccal sciences, Senior Researcher Scientific Research Institute of Theory and History of Arts of the Russian Academy of Arts.
E-mail: bespalov.o@merlion.ru

Bychkov Victor, Doctor of Philosophy, Professor, Head of the Department of Aesthetics at the Institute of Philosophy of the Russian Academy of Sciences. Member of the Russian Association of Art Historians.
E-mail: aesthetica@iph.ras.ru
http://www.philosophy.ru/bychkov/

Vasilyeva Svetlana, graduate student of the Department of Old Russian Art at the State Institute for Arts Research.
E-mail: svetlana-vasilieva@yandex.ru

Voskresenskaya Victoria, Research worker, academic secretary of the Department of General Problems of Arts Research at the State Institute for Arts Research.
E-mail: viktoriavv@mail.ru

Gracheva Svetlana, Ph.D. in the History of Arts, Dean of the Faculty of the Ttheory and History of arts. Associate Professor of the Theory and History of arts Department at the I.Repin St.Petersburg State Academy Institute of Painting, Sculpture and Architecture of the Russian Academy of Arts. Member of the Union of Artists of Russia.
Е-mail: svetlana_grachva@mail.ru

Gerchuk Yury, Fine Arts expert. Member of the Union of Artists of Russia, a member of the Russian Association of Art Historians.
Е-mail: fajum@mail.ru.

Dushkina Natalia, Candidate of Architecture, Professor of the Moscow Architectural Institute (State Academy).
Е-mail: ndushkina@yandex.ru

Ivanov Vladimir, Art Historian, Doctor of Theology, Professor of Theology Faculty of the Munich University (Germany).
E-mail: Vladimir.Ivanov@gmx.de

Ivanova Yulia, Ph.D. in the History of Arts, Associate Professor of the Moscow Stroganov State University of Applied Arts.
E-mail: 95148 11@mail.ru

Kazhdan Tatjana (1918–2009).

Karelin Dmitry, Postgraduate student of the Research Institute of Theory and History of Fine Arts of the Russian Academy of Arts (Monumental Art and Architecture Department).
E-mail: denelitl@mail.ru, denelitl@gmail.com.

Carpov Victor, Ph.D. in the History of Arts, Senior Researcher Scientific Research Institute for the Theory of Architecture and Urban Planning Russian Academy of Architecture and Construction Sciences (NIITAG RAASN).
E-mail: carpvv@yandex.ru

Konovalova Nina, Ph.D. in the History of Art, Academic Secretary Scientific Research Institute for the Theory of Architecture and Urban Planning Russian Academy of Architecture and Construction Sciences (NIITAG RAASN).
E-mail: phuekirjuko@mail.ru

Korndorf Anna, Ph.D. in the History of Arts, Senior Researcher of the Department of Russian Art and Architecture the 18th to 20th Centuries, expert in scenography and theater architecture of the 18th century at the State Institute for Arts Research.
E-mail: Korhdorf@mail.ru

Kryuchkova Valentina, Ph.D. in the History of Arts, Leading Researcher Scientific Research Institute of Theory and History of Arts of the Russian Academy of Arts.
E-mail: modern.arts@yandex.ru

Lebedeva Galina, Candidate of Architecture, Senior Researcher Scientific Research Institute for the Theory of Architecture and Urban Planning Russian Academy of Architecture and Construction Sciences (NIITAG RAASN).
E-mail: Danilow @ comail.ru

Lebedeva Ilona, Research assistant of Contemporary Western arts Department at the State Institute for Arts Research, сurator of exhibition projects.
E-mail: lilona@mail.ru

Mazur Lyudmila, Candidate of Architecture, Assistant Professor at the chair «Basis of architectural design» Department at the Moscow Architectural Institute (State Academy).
E-mail: lyudmila_mazur@mail.ru;marhi@marhi.ru

Nadezda Mankovskaya, Doctor of Philosophy, Professor, Chief Researcher of the Department of Aesthetics at the Institute of Philosophy of the Russian Academy of Sciences. Member of the Russian Association of Art Historians.
E-mail: aesthetica@iph.ras.ru

Maria Nadiarnykh, Candidate of philological science, Senior Researcher of the Department of European and American Literature at the Institute of World Literature of the Russian Academy of Sciences.
E-mail: nadmasha@mail.ru, mnadyar@gmail.com

Inna Polotovskaja, Candidate of pedagogical science, Assistant Professor, University of Culture and Arts.
E-mail: innalp41@gmail.com

Ilia Poutiatine, Candidate of Architecture, Assistant Professor, History of Architecture Department at the Moscow Architectural Institute (State Academy); Senior Scientific Research Institute of Theory and History of Arts of the Russian Academy of Arts.
E-mail: marhi@marhi.ru

Ekaterina Salnikova, Ph.D. in the History of Arts, Senior Researcher of the Department of Mass-media Aesthetics at the State Institute for Arts Research.
E-mail: armada@zmail.ru

Sipovskaya Natalia, Ph.D. in the History of Arts, Senior Researcher of the Department of Russian Art and Architecture the 18th to 20th Centuries at the State Institute for Arts Research.
E-mail: pinak@mail.cnt.ru

Starodub Tatiana, Doctor of Fine Arts, Leading Researcher Scientific Research Institute of Theory and History of Arts of the Russian Academy of Arts.
E-mail: t.starodub@gmail.com

Anna Trostnikova, Research worker State Institute for Arts Research.
E-mail: ankatrostnikova@gmail.com

Yakimovich Alexandr, Doctor of Fine Arts, Full Member of the Russian Academy of Fine Arts (RAFA), Chief  Researcher Scientific Research Institute of Theory and History of Arts of the Russian Academy of Arts.
E-mail: yakimovitch@mail.ru